Artikal Terpilih

Friday, September 24, 2010

Bid'ahnya Anggapan Sial Menikah Di Bulan Syawwal


Bid'ahnya Anggapan Sial Menikah Di Bulan Syawwal

Abdullah bin Abdul Aziz At Tuwaijiry

Ibnu Manzur berkata: "Syawwal adalah termasuk nama bulan yang telah dikenal, iaitu nama bulan setelah bulan Ramadhan, dan merupakan awal bulan-bulan haji." Jika dikatakan Tasywiil (syawwalnya) susu unta bermakna susu unta yang tinggal sedikit atau berkurang. Begitu juga unta yang berada dalam keadaan panas dan kehausan.

Orang Arab menganggap sial ( malang) bila melangsungkan aqad pernikahan pada bulan ini dan mereka berkata: "Wanita yang hendak dikahwini itu akan menolak lelaki yang ingin mengahwininya seperti unta betina yang menolak unta jantan jika sudah bunting dan mengangkat ekornya."

Maka Nabi s.a.w. membatalkan anggapan ‘sial’ mereka tersebut, dan Aisyah berkata: "Rasulullah menikahiku pada bulan Syawwal dan berkumpul denganku pada bulan Syawwal, maka siapa di antara isteri-isteri beliau yang lebih beruntung dariku?" (HR. Ahmad dalam Musnad-nya, VI/54, Muslim dalam shahihnya II/1039, kitab An-Nikah, hadits nombor 1423, At-Tirmidzi dalam Sunan-nya II/277, Abwab Annikah, hadis nombor 1099. Beliau berkata: Ini hadis hasan sahih. An-Nasai dalam Sunan-nya, VI/70, kitab An-Nikah, bab "Pernikahan pada Bulan Syawal. Ibnu Majah dalam Sunan-nya, I/641, kitab An-Nikah, hadits nombor 1990.)

Maka yang menyebabkan orang Arab pada zaman jahiliyah menganggap sial menikah pada bulan syawwal adalah kerana keyakinan mereka bahawa wanita akan menolak suaminya seperti penolakan unta betina yang mengangkat ¬ekornya, setelah bunting.

Berkata Ibnu Katsir – rahimahullah - : "Berkumpulnya Rasulullah s.a.w. dengan Aisyah r.ha pada bulan syawwal merupakan bantahan terhadap keraguan sebahagian orang yang membenci untuk berkumpul (menikah) dengan isteri mereka di antara dua hari raya, kerana khuatir bakal terjadi perceraian antara suami-isteri tersebut, pada hal ini perkara ini tidak ada kaitan langsung " (Al Bidayah Wan Nihayah III/253)

Anggapan sial menikah pada bulan Syawwal adalah perkara batil, kerana anggapan sial itu secara umum termasuk ramalan (undi nasib) yang dilarang oleh Nabi s.a.w sebagaimana sabda beliau: عدوى و لا طير لا "Tidak ada penyakit menular dan tidak ada ramalan (nasib) sial". (HR. Al Bukhari dalam sahihnya cetakan bersama Fathul Bari (X/215) kitab At Thib. Hadits nombor : 5757. Disahihkan Al Albani dalam Sahih Al jami' No. 7530)

Dan sabda Rasulullah s.a.w : الطيرة شرك "Ramalan nasib adalah syirik." " (HR. Ahmad dalam mus

nadnya (I/440). Abu Daud dalam sunannya (IV/230) kitab at Thib Hadis nombor : 3910. At Tirmidzi dalam sunannya (III/74,75) Abwab As Sair, hadis nombor : 1663. beliau berkata : hadis hasan shahih. Ibnu Majah dalam sunannya (II/1170) Kitab At Thib nombor hadits : 3537. Al Hakim dalam Mustadzraknya (I/17,18) kitab Al Iman beliau berkata : hadis yang sahih sanadnya, thiqah rawi-rawinya dan bukhari dan muslim tidak mengeluarkan dalam shahih keduanya. Dan disepakati Ad Zahabi dalam talkhishnya. Disahihkan pula Al Albani dalam Shahih Al Jami' No : 3960)

Begitu juga sama halnya dengan anggapan sialnya di bulan Safar.

Berkata Al Imam An-Nawawi –rahimahullah- dalam menjelaskan hadis Aisyah r.a. di atas : "Hadis itu menunjukkan bahawa disunnahkan menikahi, menmperistri wanita dan berkumpul (menggauli) pada bulan Syawwal dan sahabat-sahabat kami juga menyebutkan sunnahnya hal itu dan mereka berdalil dengan hadits tersebut."

Aisyah sengaja berkata seperti tersebut di atas untuk membantah tradisi orang-orang jahiliyyah dan apa yang dikhayalkan sebahagian orang awam pada saat ini, iaitu tidak sukanya mereka menikah dan berkumpul pada bulan Syawwal. Dan hal ini adalah batil dan tidak ada dasarnya, dan termasuk peninggalan jahiliyyah di mana mereka meramalkan hal tersebut dari kata syawwala yang ertinya mengangkat ekor ( tidak mau dikahwini)." (Syarah shahih Muslim oleh Imam an Nawawi (IX/209).

Wallaahu a'lam Bishawab.

(Kitab Al Bida' Al Hauliyyah karya : Abdullah bin Abdul Aziz At tuwaijiry. Cet. I Darul Fadhilah Riyadh, Hal. 348-349. Penterjemah : Muhammad Ar Rifa'i)